8 mars 2010

The Hurt Locker

Årets Bästa Film på Oscars galan blev krigsdramat The Hurt Locker. Den fick sammanlagt 6 Oscars, bland annat Bästa Regi till Kathryne Bigelow, som är den första kvinnliga regissören att vinna en Oscar i den kategorin.

Fruktansvärt att det tagit så lång tid för en kvinnlig vinnare att träda fram men nu är vi där och det är härligt. Att The Hurt Locker blev galans stora vinnare förvånar mig inte efter all förhandssnack, men det som förvånar mig är att det har varit så mycket snack kring hennes film.

Det finns absolut kvalitéer i filmen, små delikata närbilder och en handkamera för autenticitet, men på det stora hela så förstår jag inte riktigt vad den vill. Och jag fick inget grepp om huvudpersonen vilket gör att priset för Bästa Manus är den största gåtan av de alla.

Det är alltid svårt att se en film med höga förväntningar, det är till och med orättvist, för det är så enkelt att bli besviken och det kan vara det som har drabbat mig. Men jag kan inte se att detta är en film som kommer leva med mig, en film jag kommer tänka på och en film som på något sätt förändrar mitt liv. För det är det jag kräver av bra filmer, det är det jag kräver av bra konst.

Jag förmodar i detta fall att krigsdramer känns mer när man bor i en nation som är i strid, att det blir mer nära och igenkännande.

En lista på alla vinnarna:
Film: The Hurt Locker
Regi: Kathryn Bigelow
Huvudroll: Jeff Bridges (Crazy heart)
Huvudroll: Sandra Bullock (Blind side)
Biroll: Mo´Nique (Precious)
Biroll: Christoph Waltz (Inglourious basterds)
Animerad: Upp
Bästa sång: The Weary Kind (Crazy Heart)
Manus: The Hurt Locker
Bearbetat manus: Precious
Icke-engelskspråkig: "El secreto de sus ojos" (Argentina)
Foto: Avatar
Klippning: The Hurt Locker
Ljudmix: Paul Ottosson (Hurt Locker)
Ljudredigering: Paul Ottosson (Hurt locker)
Musik: Michael Giacchino (Upp)
Dokumentär: The Cove
Specialeffekter: Avatar
Scenografi: Avatar
Kostym: Sandy Powell (The young Victoria)
Smink: Star Trek
Kortfilm: The New Tenants
Animerad kortfilm: Logorama
Dokumentär kortfilm: Music by Prudence

Inga kommentarer: