14 juli 2008

Dogville

Jag såg Dogville i helgen. Oj, vad bra. Först tog det en stund att acceptera de yttre attributen, som att det inte finns några faktiska hus, men köper man det så är det en häpnandsväckande, intressant, fascinerande och otäck historia som spelas upp.

Sceneriet och den ibland stolpiga klippningen hjälper till att berätta historien och gör att karaktärerna lyfts fram och framför allt huvudpersonen Grace (Nicole Kidman), blir naken och sårbar.

von Trier må vara en kuf men film kan ha göra. Jag gillar Dogville jättemycket, förstår inte varför jag inte sett den förut. Tror att jag vara rädd att den skulle vara lite tung. Det var den inte. Inte alls. Den var hela tiden inbjudande till att berätta mer, den höll mig i ett grepp och min nyfikenhet var inte stillad innan den sista bildrutan.

Om ni inte sett. Se, det är mitt enda råd.

Inga kommentarer: