14 juli 2008

Kung Fu Panda



Regi: Mark Osborne och John Stevenson
Röster (orginalspråk): Jack Black, Dustin Hoffman, Angelina Jolie m.fl.
Speltid - 1 h 32 min
Genre - Animerad film
Premiärdatum - 18 juli

"Förbered dig på något pandastiskt", är slogan som ska promota filmen och trots min något rådande skepsism mot tecknad film blir det ganska pandastiskt.

Storyn känner vi igen från andra tecknade filmer. En underdog som har sina drömmar, i det här fallet är det en tjock, klumpig panda som drömmer om att bli Kung Fu mästare men som tvingas följa sitt kall och jobba i familjens nudelrestaurang.

En dag så skall en uråldrig profetsia besannas där man ska utse den nya drakmästaren, något som våran hjälte Po, absolut inte vill missa. Som genom en tillfällighet, fast det finns inga tillfälligheter, så blir Po utsedd. Alla är skeptiska och vill att han skall hoppa av sitt uppdrag. Men så smiter den farliga Tai Lung från sitt fängelse och beger sig i ursinne mot Pos hemby, Fredens Dal, för att förgöra alla som lever där. Den lata, tjocka Po måste tränas upp och bli en Kung Fu mästare för att rädda Fredens Dal från Tai Lung, något som ses omöjligt.

Det som slår mig främst när det gäller Kung Fu Panda är hur snygg filmen är, mest imponerad blir jag av sköldpaddan Oogway vars hals är i ständig rörelse där det händer saker hela tiden. Storyn är visserligen igenkännande och föga överraskande men jag blir ändå underhållen och engagerad. Filmen är full av livsfilosofi som att fånga dagen, tro på dina drömmar, du kan om du vill osv, men det blir aldrig löjligt eller effektsökande.

Det jag tycker är tråkigast med tecknad film är att trots att de försöker vara pedagogiska och bra för barn, så är huvudpersonerna (hjälten) i alla filmer av manligt kön. Varför gör man inte film med en kvinnlig huvudroll där hon inte behöver räddas av en man? Det skulle jag vilja se. Det skulle vara bra för barn.

Kung Fu Panda är en underhållande, rolig film. Tyvärr såg jag den på svenska, tror att orginalversionen är bättre. Det brukar vara så.

En trea.

"Gårdagen är historia, morgondagen är ett mysterium och idag är en gåva."

Inga kommentarer: