11 juli 2008

Hancock



I rollerna: Will Smith, Charlize Theron, Jason Bateman m fl.
Regi: Peter Berg
Längd: 1 timme 28 minuter
Premiär: 18 Juli

Var och såg Hancock igår. Ny superhjältefilm med Will Smith i huvudrollen som den neddekade hjälten Hancock. Till skillnad från de flesta hjältar så är Hancock ingen bra förebild. Han dricker, är bitter och allmänt otrevlig. När han sätter dit skurkar så sker det inte utan att han har sönder och förstör massa av stadens egendom under tiden. Främst för att han är så full så att han inte riktigt kan flyga rakt.

Naturligtvis så gillar inte invånarna i Los Angeles Hancock eftersom han är som han är och de flesta tycker att han är ett asshole. Men så räddar han livet på Ray Embray, en PR agent som har en vision om en bättre värld. Ray tar sig an fallet Hancock, med en vison om att göra Hancock till den superhjälte han borde vara.

Det här tycker jag är kul. Roligt med en antihjälte liksom. Men naturligtvis så har filmen ett annat djup och en annan story än den som först målas upp och jag gillar det. Jag gillar att bli lurad och medtagen på nya stigar så det är bra. Tyvärr tycker jag att det blir lite väl kletigt ett tag, men Hancock är ändå värd att se.

Skådespelarinsatsen är fin. Smith är annorlunda än vad vi är vana vid och jag köper hans ihopsnörplade mun och degiga attityd. Kan tycka att han är lite för mycket vita Hollywoodtänder och välmanikerade naglar men det tycker jag mer är make up artistens dilemma än Smiths.

Charlize Theron är bra. Jag gillar henne skarpt. Hon talar till mig och jag förstår vad hon säger. Lite flummigt kanske. Det låter som om jag är kär och det är jag nog lite. Men det är fint att se en naturlig, bra skådespelerska i en Hollywoodfilm.

Hancock är en perfekt film en söndag när man är lite slö. Inget spektakulärt men helt klart värd din tid.

En stark tvåa.

Inga kommentarer: