15 juli 2008

Scott vs. Scott


Vem är bäst av bröderna Scott? Ridley eller Tony? Jag tycker Tony är grym för True Romance. Riktigt bra film. Därför har jag alltid trott att jag föredrar Tony, speciellt med tanke på att Ridley gjort GI Jane, Black Hawk Down (har ännu inte sett, men fick för mig att det är något pro-usa och prokrig, kan vara helt fel) och Gladiator som jag inte gillade. Stora mainstream produktioner alltså.

Men vad har Tony gjort förutom T.R? Spy Game, Enemy of the State (som jag gillar), The Fan (trist), The Last Boy Scout, Days of Thunder, Beverly Hills Cop 2 (helt okey, inte lika bra som ettan såklart) och Top Gun bland annat.

Ridley American Gangster var helt okey men jag tycker att man ska bläddra längre ner i listan för att plocka upp guldkornen. Thelma och Louise, Alien och Blade Runner smäller ju rätt högt.

Så vem av dessa bröder är den bästa regissören?

Hmm. Tycker ju att True Romance är den bästa av nämnda filmer, men jag tycker nog att Ridley är hårdast. Kvalitéts-kvantitet slår kvalité-kvalié denna gång, alltså är Ridley en bättre regissör. Någon som tycker annorlunda?

2 kommentarer:

Wennberg sa...

Håller helt med

Wennberg sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.