15 februari 2010

Aftonbladet skriver i dagens tidning om att var tredje kvinna inom teater och film har trakasserats sexuellt på jobbet, en siffra som är fruktansvärt hög och visar en hemsk bild av en kvinnlig skådespelares vardag.

Jag blir fruktansvärt upprörd och har sett så många exempel på män som utnyttjar sin position för att få till det med yngre tjejer som vill lyckas i branschen.

Och det är svårt. Som skådespelare så behöver du marknadsföra dig själv, du behöver vara social och trevlig och i vissa fall så verkar det som om män inte förstår att det är en stor skillnad mellan att vara social och att vara intresserad av något annat.

Jag har för några år sen fått förklarat av en äldre producent hur jag ska gå till väga för att ligga mig till ett jobb och en annan producent förklarade för mig att han aldrig har känt så för mig som han han gjorde förutom för sin fru sen sex år. Ingenting hände mellan oss eftersom jag inte var intresserad och senare har jag pratat med en vän till mig som berättade att han sagt samma sak till henne, bara ett år senare.

Kärlek kan uppstå på jobb men har man en uppsatt position så har man även ett ansvar och det är inte okey att stöta på kollegor eller i vissa groteska fall där även praktikanter blivit utsatta. Det ser så illa ut.

Det finns säkert fall där könsrollerna är ombytta också, det är tyvärr bara så att det finns fler män i ledande positioner.

Inga kommentarer: