12 februari 2010

Sin Nombre

Cary Fukunaga heter killen som har gjort Sin Nombre som tydligen är hans examensprojekt vilket i sig är imponerande. Han vann Bästa Debut Regissörspriset på Stockholm Filmfestival i höstas och det är svårt att säga om det är rätt eftersom jag personligen inte hann se några filmer under festivalen men jag har sett Sin Nombre efteråt och det är en film väl värd att se.

Dock så finns det logiska luckor som jag tycker drar ner hela intrycket och jag kan inte påstå att det är en film jag bär med mig.

Filmen består av två parallellhistorier som vävs samman på ett tåg genom Mexiko mot USA. Vi får möta El Casper som är gängmedlem och på flykt från sitt förflutna och Sayra, en flykting från Honduras mot sin framtid i USA.

Jag tror vi kommer få se mer av Fukunaga i framtiden. De flesta av mina kollegor blev alldeles till sig av Carys uppenbarelse, han var absolut hetaste stoffet på prisgalan. Det ryktades att Maria Andersson från Sahara Hotnights raggade stenhårt på den svensk/japansk/amerikanska regissören, men det är som sagt bara ett rykte.

Oavsett om det hände eller inte så har Fukunaga både en begåvning och utstrålning som får flickorna svaga och med det kan man nog komma långt med i Hollywood.

Inga kommentarer: