13 februari 2010

Filmprogram

Varför finns det inga filmprogram i svensk tv? Jag förstår faktiskt inte det. Nedläggandet av Filmkrönikan var ett hårt slag, detta anrika program som gladde mig så mycket.

Jag tror att slutet påbörjades när programmet skulle moderniseras under Orvars ledning. Helt plötsligt fanns där fem olika recensenter som man som tittare aldrig hann lära känna, vilket för mig är A och O. Hur ska jag annars kunna lita på det dem säger? Jag måste ju få en aning om recensentens smak för att veta om betyget som ges är relevant eller inte.

Steg två i dödsloppet var när Andrea Reuter och Navid Modiri tog över som programledare och recensenter och programmet skulle göras ungdomligare, precis som allt annat.

Jag gillar Andrea, hon gjorde det bra och gav tyngden som behövs. Navid däremot kändes larvig och störig i rutan. Privat är han säkert en jättetrevlig och härlig person men det hjälper ju liksom inte när det är det vi ser som räknas.

Det behövs en filmvetare som kan sin film, inte bara nån som gillar film. Jag vill ha kritiska, sura recensenter som inte applåderar skräp.

Min favoritrecensent of all times är Fredrik Sahlin. Han är en dryg, sur, översittare och alldeles alldeles underbar.

Men faktum är att fler människor går på bio än någonsin, det görs fler filmer och det är jättetrist att vi inte har ett filmprogram i svensk tv.

Inga kommentarer: